Scratch

En första övning

Denna övning är starkt inspirerad av Stiftelsen för Internetinfrastrukturs guidematerial "Barnhack".

Försök programmera detta:
1. Ge katten instruktioner att gå 10 steg fram för varje klick på den gröna flaggan.
2. Klicka på flaggan, sedan ska katten gå själv, vända vid kanten och fortsätt röra sig.
3. Efter att spelaren klickat på den gröna flaggan ska varje musklick på katten ge en poäng.
4. Om spelaren missar katten med ett musklick dras ett poäng bort från poängställningen.
5. När spelaren fått tio poäng ska katten säga "Du vann!" och spelet stanna. När spelet startas ska poängen nollställas.

En svårare övning

Försök programmera detta:
1. Katten ska gå 10 steg åt höger för varje gång högerpil trycks ned. Gör det genom att ändra X-läge med 10 steg.
2. Katten ska gå 10 steg uppåt för varje gång uppåtpil trycks ned, 10 steg åt vänster för vänsterpil och 10 steg nedåt för nedåtpil.
3. Skapa en annan sprite, en boll, som ska röra sig 10 steg framåt, vända vid kanten, vända 1-90 grader (ett slumptal behövs!) och fortsätt röra sig.
4. När katten tar i bollen får spelaren 1 poäng. När gröna flaggan klickas på sätts poängen till 0.
5. När spelaren får t.ex. 100 poäng ska bollen börja röra sig 20 steg framåt istället för 10 steg framåt.
6. När t.ex. 200 poäng nås ska katten säga "Du vann".

På den här länken kan du hitta en möjlig lösning till denna övning. Du kan säkert hitta på andra sätt att lösa uppgiften också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar